Apr
02
2015
ДЕБАТА О СЛУЖБАМА СТУДЕНТСКЕ ПОДРШКЕ НА УНИВЕРЗИТЕТУ У НИШУ ПДФ Штампа Ел. пошта


Дебата о службама за подршку студентима из подзаступљених група у студентској популацији под називом: „Једнак приступ високом образовању за све“,  одржана је 31. марта 2015. године на Универзитету у Нишу, у оквиру активности на ТЕМПУС пројекту EQUIED.  Ове службе су осмишљене на основу истраживања студентских потреба и искустава пилот програма подршке студентима  који је у оквиру овог трогодишњег  пројекта и спроведен.
Дебата о једнаком приступу високом образовању за све омогућила је  представницима медија  добијање  детаљних  информацијао активностима у оквиру  новооснованог Центра за подршку студентима на Универзитету у Нишу, као и центрима који су у основању на Универзитету у Београду и Новом Саду. У дебати су учествовали  и представници партнерских организација као и многобројни студенти,  који су лично и путем Тwитера  постављали  питања и коментаре.  Дебату је отворила проф. др Весна Лопичић, проректор Универзитета у Нишу, а учествовали су и Ирена Латиновић из Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Србије, координаторка ТЕМПУС пројекта EQUIED проф. др Горана Ђорић са  Филозофског  факултета у Нишу, доц. др Данило Вуковић са Правног факултета Универзитета у Београду и доц. др Јелица Петровић са Филозофског факултета Унивезитета у Новом Саду.

Говорници су пружили  информације о делокругу рада служби за подршку студентима припадницима мањина,  студентима са хендикепом, студентима из породица са нижим социо-економским статусом, степеном образовања родитеља, онима који не живе у универзитетским центрима, у области пружања информација, заступања интереса студената, психолошког саветовалишта, помоћи у учењу и финансирању студија.Доц. др Данило Вуковић говорио је  о примеру добре праксе која постоји на Правном факултету Универзитета у Београду који је опремљен асистивном технологијом и  даје стипендије најсиромашнијим студентима, али се у току дебате чуло и о примерима неразумевања од стране неких факултета који нису спремни да се одрекну дела својих прихода у ову сврху. Истакнута је потреба да универзитети и факултети буду друштвено одговорне институције.

Equied debata  7Equied debata  10













Доц. др Јелица Петровић поделила је информације о резултатима пилот пројекта са средњошколцима из породица слабијим економским статусом, са којима су рађене радионице за оснаживање и припрему за упис факултета. Према њиховим подацима, након низа радионица уз психолошку подршку и подстицај сви који су се пријавили уписали су жељене факултете на бужету. Након њихових излагања  уследила су питања и коментари новинара, присутних представника студентских организација (СКОНУС, Удружења ромских студената и Удружења студената са хендикепом, Психолошког саветовалишта), а модераторка дебате  укључила је и питања и коментаре саTwit wall-a  специјално осмишљеног за ову прилику.

Студенти су истакли да поједини факултети нису физички приступачни студентима са хендикепом и да имају тешкоће у набавци литературе за слепе и слабовиде. Чланови пројектног тима обавестили су јавност да је у оквиру пројекта набављена значајна количина асистивне технологије која ће помоћи у превазилажењу ових тешкоћа. Набављена је асистивна технологија која студентима са хендикепом помаже у приступу факултетима код сметњи у кретању, слабовидим студентима да добију литературу прилагодјену њиховим потребама (ова опрема је смештена на факултетима и у универзитетским библиотекама), студентима са сметњама у слуху да лакше прате наставу. Ово је важна информација која може да мотивише и оне који су мислили да је студирање за њих немогуће да се укључе у процес високог образовања.

Оне који још увек сумњају у потребу да високо образовање буде приступачно свима под једнаким условима координаторка проф. др Горана Ђорић подсетила је да је у Србији реткост да су три генерације у породици високобразоване, и да је отвореност високог образовања за ниже слојеве у једном историјском тренутку допринела томе да многи од нас буду сада тамо где јесу.
Доц. др Данило Вуковић додао је да се на тај начин омогућава да наше друштво искористи све људске ресурсе које поседује, али и да живимо у праведнијем друштву.

Закључак је да овакве службе неопходне како би они који уписују факултете али и они који већ студирају имали праву, информативну са једне и психолошко-економску подршку са друге стране. Носиоци овог система подршке су свакако овакве службе које тек треба да развијају своје подручје деловања али у блиској сарадњи са наставним особљем, Универзитетима, студентским удружењима и свим осталим заинтересованим странама.

Више информација о овом пројекту, резултатима, имплементацији као и службама у оквиру Универзитета, можете наћи на сајту www.equied.ni.ac.rs.